Szonday Szandra - Szíves napló

"A betegség felszabadít!"

Ha elakad a falat...

2019. június 01. 13:19 - Szonday Szandra

Köpni-nyelni nem tudtunk

img_20190601_130437-01.jpeg"És hogy miért írtam le mindezt? Mert néha úgy tűnhet, hogy valaki csak túldimenzionál egy problémát, lehet, hogy nevetünk rajta, legyintünk, hogy ugyan, igyál vizet, jobb lesz, pedig lehet, hogy tényleg komoly a baj. A doki mondta később, hogy akár életveszélyessé is válhat egy ilyen elakadás, ha az ember erőlteti ilyenkor az ivást, és átszakad a nyelőcső... Nem könnyű, mert az ember azt se tudja, kihez forduljon, hova menjen, mit csináljon ilyen esetben..."

 

14.08

Ahogy mondani szokás: ember tervez, Isten végez. Végre kisütött a nap, látogatást tettünk Jánosnál, aki felajánlotta egyik cirkuszi relikviáját a kiállítás számára, megcsodáltuk "magánmúzeumát", mert a házában minden polcot, falat régi emléktárgyak borítanak a katonai sisaktól a porcelándelfinen át a kőzetgyűjteményig, megsimogattuk a felemás szemű, fehér Marcipán cicát, hallgattuk János sztorijait, szóval jól éreztük magunkat, majd elbúcsúztunk, és úgy döntöttünk, beugrunk az egyik kedvenc helyünkre enni, elrágcsálunk egy tál sült krumplit a szabadban. De ebből nem lett semmi, az első harapásig jutottunk, mert Viktornál megakadt egy falat valahol félúton: se le, se föl. 

Máskor is előfordult hasonló, sőt, Viktor már kontrasztanyagos röntgenen is volt emiatt, mert gyakran érezte úgy, hogy nehezen tud nyelni, ezért mindig sokat ivott evés közben, hogy jobban csússzon a falat. 
Reménykedtünk, hogy pár percen belül rendeződik a dolog, azonban nem történt semmi: Viktor folyamatosan csuklott, egy korty vizet sem tudott leerőltetni a torkán, kínjában föl-alá mászkált, öklendezett, néha ugrált, hátha lejjebb megy a falat, én meg felhívtam gyorsan orvos barátainkat, mi a fenét csináljunk. Először próbáltunk jégkockát keríteni, hátha a hideg oldja a nyelőcsőgörcsöt (ha az van), de nem volt, én közben elcsomagoltattam a kaját, itt már nem lesz falatozás, megyünk haza. 

14:40

De nem tudtunk továbbmenni, Viktor nem tudott ilyen állapotban vezetni. Álltunk 51-es út mellett, mellettünk kamionok suhantak el, én teljes erőből püföltem Viktor hátát, hát, érdekes látvány lehettünk... Próbáltam elérni a helyi rendelőt, ami amúgy mindössze 3,5 kilométerre volt tőlünk, de nem vették fel. Végül nehezen, lassan elindultunk a kocsival, többször félrehúzódva. Rengeteg nyála képződött, amit nem tudott lenyelni, úgy érezte, fuldoklik.  

Lehet, hogy ahalázia?

Az ahalázia, vagyis nyelőcsőszűkület gyakran a nem vagy nem megfelelően kezelt reflux-betegség szövődményeként alakul ki. A nyelőcső a hegesedés miatt beszűkül, rugalmatlanná válik. A nyelés fájdalmas lesz: a beteg gyakran nem tud enni, vagy csak folyékony ételeket képes magához venni.
A betegség tünetei elsősorban a nyelési nehézségek: a nyelés kellemetlenné, fájdalmassá válhat. A betegek gyakran panaszkodnak arra, hogy olyan érzésük van, mintha a falat a torkukban ragadt volna. A reflux kivizsgálása, megelőzése ezért rendkívül fontos, mert később már csak műtéti úton kezelhető a szűkület. (Forrás: hazipatika.com)

A rendelőben épp zárás előtt voltak, de fogadtak, eleinte úgy tűnt, nem hiszik el, hogy baj van, mintha Viktor felnagyított volna valami piszlicsáré problémát, de aztán látták, hogy tényleg gáz a helyzet, megvizsgálták, amennyire lehetett: mértek vérnyomást, szaturációt, csináltak ekg-t. Szerencsére mind negatív volt, legalább tudtuk, hogy nem a szívével van baj.  Aztán kapott egy No-spa/Cerucal combót, és mehettünk haza. Többet nem tehettek, menjünk sürgősségire, ha nem múlik, mondták.

 16:00

Hát nem múlt, Viktor sem lefeküdni, sem ülni nem tudott, úgy érezte, megfullad, a nyálát se tudta lenyelni. Végül barátunkat riasztottam, szerencsére itthon volt, és elindult Viktorral Pestre, ahol az Üllői úti klinikán már várta orvosbarátunk kollégája. Nyomorult egy helyzet volt: én addigra annyira elfáradtam, hogy muszáj volt "oxigénre kötnöm" magam, nem tudtam Viktort kísérni. 

18:10

Viktor a klinikán már annyira rosszul volt, hogy a kocsiból kilépve alig állt a lábán, fájt a mellkasa, szédült, a portás azonnal telefonált, rohantak elé az emberek, becipelték, leültették...  És aztán végre, nagy nehezen lement az a bizonyos falat... Mindez este 7-kor, amikor már 4-5 órája küszködött. Szóval Itt már nagyon komolyan vették őt, alaposan megvizsgálták, átvilágították, kedden kell visszamennie.

És hogy miért írtam le mindezt? Mert néha úgy tűnhet, hogy valaki csak túldimenzionál egy problémát, lehet, hogy nevetünk rajta, legyintünk, hogy ugyan, igyál vizet, jobb lesz, pedig lehet, hogy tényleg komoly a baj. A doki mondta később, hogy akár életveszélyessé is válhat egy ilyen elakadás, ha az ember erőlteti ilyenkor az ivást, és átszakad a nyelőcső... Nem könnyű, mert az ember azt se tudja, kihez forduljon, hova menjen, mit csináljon ilyen esetben... Én erőltettem a dokit, de nem tudom, mi lett volna, ha most nincsenek a barátok (Innen is ezer hála nekik!), ha mentőt kell hívni, ha a sürgősségire kell bemennünk...

Egy biztos: figyeljünk egymásra, ne bagatellizáljuk el a problémát, álljunk ki magunkért, szerettünkért, és ne szégyelljünk segítséget kérni! Nem ilyen délutánt terveztünk, remélem, minden oké lesz most már... Vigyázzatok magatokra. 

postcard-heart-flowers-board-158635.jpeg

Képek forrása: 1. Szonday Szandra; 2. pexels.com

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivesnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr4214873470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

weirdo 2019.06.02. 14:55:36

Nekem ilyen bajom van, iszonyat kell figyelni. 2 éve puha barack elakadás miatt kiszakadt a nyeőcsövem, belső vérzés, 1 hét kórház, 2 tükrözés, semmi szűkület. Vagy 10 éve jött előszőr, de ez volt a legkomolyabb. Rendes rágás, kis falatok, sok ital közben. Szerintem idegi alapon van, iszonyat halálfélelem kerülgeti az embert, aki nem éli át, nem is tudja elképzelni, bár belehalni nehéz, ha nem reped ki valami. Erőltetni nem szabad, finoman ráinni és imádkozni, feltéve ha nem vagy ateista. Ha valakinek van ilyen baja, írjon rám, sajnos profi lettem a témában. Ja, ha reped, az első jelekre kórház, én 2 napig vártam, miközben tudtam, mi van, de valszeg kinyúltam volna, ha nem megyek kórházba. Aznap hajnalban már csak 10 méteres távokat tudtam megtenni, előre néznem kellett, hol van kapaszkodó. Mint a mosott sz@r, úgy mentem a kórházba, az asszonynak azt mondta a végén a portás: Bent fogták a papát? 45 voltam akkor, papa, ja:)

weirdo 2019.06.02. 14:55:36

Nekem ilyen bajom van, iszonyat kell figyelni. 2 éve puha barack elakadás miatt kiszakadt a nyeőcsövem, belső vérzés, 1 hét kórház, 2 tükrözés, semmi szűkület. Vagy 10 éve jött előszőr, de ez volt a legkomolyabb. Rendes rágás, kis falatok, sok ital közben. Szerintem idegi alapon van, iszonyat halálfélelem kerülgeti az embert, aki nem éli át, nem is tudja elképzelni, bár belehalni nehéz, ha nem reped ki valami. Erőltetni nem szabad, finoman ráinni és imádkozni, feltéve ha nem vagy ateista. Ha valakinek van ilyen baja, írjon rám, sajnos profi lettem a témában. Ja, ha reped, az első jelekre kórház, én 2 napig vártam, miközben tudtam, mi van, de valszeg kinyúltam volna, ha nem megyek kórházba. Aznap hajnalban már csak 10 méteres távokat tudtam megtenni, előre néznem kellett, hol van kapaszkodó. Mint a mosott sz@r, úgy mentem a kórházba, az asszonynak azt mondta a végén a portás: Bent fogták a papát? 45 voltam akkor, papa, ja:)

morph on deer 2019.06.02. 21:51:22

Ismerős érzés. Nekem a reflux problémám kapcsán jöttek rá, hogy egy rekeszizomsérv jóvoltából gyakorlatilag már nincs gyomorszájam, a nyelőcső teljesen kitágult a gyomormál.
Aztán csináltak egyet, meg befoltozták a rekeszizmomat egy szövetbarát hálóval, és akkor kezdődtek a nyelési problémák.

Eleinte még a víz is “megakadt” később már csak bizonyos ételek, ha elgondolkoztam, és gyorsabban ettem a nyelési kapacitásomnál. A hátbavágós történetek mindennapossá váltak, - az valóban érdekes lehetett, amikor akár étteremben a feleségem feláll az aztaltól, csapkodja a hátam, én meg próbálok relatíve normális képet vágni közben.:)
Ennél már csak az rosszabb, ha ez egyedül történik, mondjuk ugyancsak egy étteremben. Az sem egy akármilyen érzés, tudom ugyanis. (A nyálképzés ilyenkor a normálisnál jóval intenzívebb, szóval pár perc alatt tele az ember szája, tetejébe mindennek.)

A műtétnek vagy 15 éve, és bizonyos ételeknél ma is előfordul, pl a rizs ilyen, stresszes helyzetben gyakrabban, mint anélkül.
Na meg a csuklás.
Volt, hogy napokig csuklottam, szó szerint, pár órás szünetekkel, hát senkinek nem kívánom.
(Végre valaki rájött, hogy egy simaizom-lazító/görcsoldó/idegblokkoló dolog lehet a megoldás, egy Baklofen nevű gyógyszer volt.
en.m.wikipedia.org/wiki/Baclofen)

Viktornak talán nem is nyelőcső-, hanem rekeszizom problémája lehet, egy rekeszizomgörcs is képes leszükíteni a gyomorszájat, - ahogy én tudom, mint szenvedő alany.

Viszont a jó hír, - ha ez jó hír,- hogy a refluxom elmúlt: 15 éve azt sem tudom, hogy van-e gyomorsavam.
Ugyanis az “új” gyomorszájam úgy működik mint egy szifon a lefolyóban, szóval visszafelé nem jön semmi. Ettől még persze lehet ott bármennyi sav, nem tud feljutni a nyelőcsőbe.

Azért írtam le ennyire részletesen, mert háha lehet valamit kezdeni a tapasztalataimmal. Gonosz dolog amit átélt, sajnálom nagyon.

a távoli rokon 2019.06.03. 08:40:05

Az ember csak addig flegma, amíg át nem éli a halálfélelmet. Én is az voltam, legyintettem sok mindenre, aztán egy erdei bringázás során kb 20 km-re minden lakott településtől félrenyeltem egy falat csokit. Két órát küzdöttem - az elején csak bosszankodva, hogy egy ilyen triviális hülyeség miatt kell félbeszakítanom egy gyönyörű túrát - aztán később már szó szerint levegőért. Nagyon kicsi ponttá zsugorodtam ott és akkor, valami hihetetlen elveszettnek és gyengének éreztem magam. A dolog külső segítséggel megoldódott, de elgondolkodtató helyzet volt. Azóta máshogy állok sok mindenhez, óvatosabb vagyok.
süti beállítások módosítása