Szonday Szandra - Szíves napló

"A betegség felszabadít!"

Amikor a szívbaj jön ránk - a pitvarfibrilláció

2018. augusztus 31. 17:34 - Szonday Szandra

A képen a következők lehetnek: növényRájöttem, hogy még nem meséltem el mindent a szívműtétem után intenzív osztályon töltött napokról, pedig volt még egy-két kalandom, és ennek kapcsán az is eszembe jutott, hogy érdemes kicsit bővebben írnom egy veszélyes szívritmuszavarról, az ún. pitvarfibrillációról (pitvarremegés), mely elég sok embert érint kis hazánkban is. 60 év felett a lakosság 3-5 százaléka észleli az ezzel járó tüneteket, a kor előrehaladtával pedig csak romlik a statisztika: a 80 év felettieknél minden 10. ember szenved tőle.

Szóval eltelt vagy 3 hét a műtét után, és orvosaim úgy döntöttek, addigi helyemről, az intenzív nagyterméből átköltöztetnek egy külön szobába, ahol egyedül én vagyok. Ez bizonyos szempontból jó volt: nyugisabb volt, hiszen nem láttam rá másokra, és ők sem láttak rám (ez különösen mosdásnál, szobavécére kiülésnél volt áldás), nem hallottam a többi gép pittyegését, nem zavartak fel álmomból, ha valakit éjszaka kellett ellátni, stb. Ugyanakkor kicsit elszigetelve is éreztem magam, néha ugyanis jó érzés, ha az ember érzi, hogy vannak körülötte, rendszeresen látja az ápolókat, orvosokat. Így többnyire csak pár pillanatra láttam őket, ha elsuhantak az ajtó előtt, vagy valami gyógyszerért, eszközért bejöttek a szobámba. És persze, ha célirányosan hozzám jöttek. 

Napról-napra jobban lettem, sokat üldögéltem, írtam, segédlettel már sétálgattam is. Aztán egyik délelőtt, amikor reggeli után a székben ejtőztem, beütött a krach. A szívem, amivel a műtét óta semmi bajom nem volt, elkezdett furcsán dobogni. 

Nehéz leírni, pontosan mit éreztem: nem fájdalmat, nem hagyott ki a szívem, inkább, mintha nagyon gyorsan remegne. Ijesztő volt, nem akart elmúlni, teljesen lebénított a félelem. Szóltam egy ápolónak, aki rögtön riasztotta a dokikat. Lefektettek, látták, hogy a pulzusom nagyon magas. Hozták az EKG-gépet, és megszületett a diagnózis: pitvarfibrilláció.  

De mi a csuda ez?

A szív alapesetben egyenletesen, ritmikusan húzódik össze percenként kb. 60-szor. A helyes működésért a szinuszcsomó felel, ami nem más, mint szívizomzat összehúzódásait szabályozó ingerületkeltő központ, és a szív jobb pitvarának a falában található. Ha valami gebasz van, akkor a szívpitvarban túl sok elektromos impulzus keletkezik, ami a csomón keresztül a szívkamrákat elérve ritmustalan szívösszehúzódásokat vált ki. E a szabálytalan mozgás leginkább remegéshez hasonlít. Innen kapta a nevét: pitvarremegés. 

Szóval egyfajta "ingerületkáosz" alakul ki a szíven belül (erről részletesebben itt olvashatsz), mely lehet átmeneti, múló tünet, de állandósulhat is, sőt, nagyon súlyos következményekkel is járhat.

Jó esetben lehet, hogy csak felborult az anyagcsere-háztartásunk: keveset ittunk, túlhajszoltuk magunkat, szervezetünk nem jutott hozzá a szükséges ásványi anyagokhoz, stb. Egyik orvosom is mesélte, hogy bizony tapasztalta már a tüneteket magán egy durvább munkahét után. (Ez az paroxismalis pitvarfibrilláció, amikor a tünetek kezelés nélkül is megszűnnek max. 7 napon belül.) Ám komolyan kell venni a dolgot: ha a tüneteket tartósan, heteken át fennmaradnak (perzisztens vagy permanens pitvarfibrilláció), forduljunk kardiológushoz, hogy kivizsgálja, mi áll a háttérben, majd kezelést javasolhasson (többnyire gyógyszeres vagy elektromos kardioverzió). Vizsgálatnál általában kap az ember egy ún.  Holter-t, ami 24 órán keresztül figyeli a szívritmusunkat.

Az alábbi vicces videón kardiológusok mutatják be táncos formában, hogyan is néz ki egy-egy szívprobléma, köztük a pitvarfibrilláció.

Nem szabad legyinteni a dologra, hogy "majd elmúlik", mert a pitvarfibrilláció következtében megváltozik az áramlás a szívpitvarban, ami kedvez a vérrögök kialakulásának! A vérrög pedig agyi keringési zavarhoz, stroke-hoz is vezethet. Ha ennek tüneteit tapasztaljuk magunkon vagy máson, azonnal hívjuk a mentőket! 

Aki pedig valamilyen krónikus megbetegedésben szenved, az különösen figyeljen oda, rendszeresen keresse fel a kardiológiát, mivel a pitvarfibrilláció nem feltétlenül jár mindig a szokásos tünetekkel, lehet, hogy nem is vesszük észre, csak a következményeit. A rendszeresen végzett EKG-vizsgálat azonban kimutatja, ha baj van.

Mik a tünetek?

A pitvarfibrilláció az alábbi tünetekkel járhat:

  • Heves, rendszertelen szívdobogás (ún. palpitáció)
  • Mellkasi fájdalom
  • Gyengeség, fáradtság
  • Szédülés vagy eszméletvesztés
  • Légszomj, verejtékezés
  • Szorongás, félelemérzet


Mi történt az intenzíven? 

A dokik és ápolók nagyon nyugodtak voltak, igyekeztek nem rám hozni a frászt, nem éreztették, hogy nagy baj lenne, bár azt kérték, aznap már ne egyek semmit, mert előfordulhat, hogy ki kell ütni. No nem arra gondoltak, hogy pofán verjenek, hanem szívritmuszavarok esetén előfordul, hogy altatásban - mint újraélesztésnél - defibrillátorral kiütik az embert. Az egész olyan, mintha nyomnának egy reset-gombot, újraindítva a motort, és ez többnyire hatásos is. (Barátnőm édesanyjánál már nem egyszer alkalmazták.) Persze azért nem lett volna jó, ha frissen műtött betegként, légzési problémákkal újból altatni kell és kisütögetni a szívemet...

Elsősorban próbálták gyógyszeresen kezelni a dolgot. Volt olyan is, hogy egy doki egyszer csak bejött, majd két ujjal a nyakam tövében erősen nyomott egy pontot pár másodpercig. Állítólag ott is van egy olyan ideg, az ún bolygóideg (X. agyideg, nervus vagus), amely egyike annak a két idegnek, mely az  agyból érkező "parancsokat" a szív felé közvetíti. Ennek ingerlésével olykor rendezhető a ritmuszavar. Hát, most ugyan nem jött be, de egy próbát megért. 

Este még mindig sok doki sürgölődött körülöttem. Megnézték ultrahanggal is a szívemet, de szerencsére nem találtak semmit. Konzultáltak a sebészemmel is. Altatásra végül nem került sor, lassan kezdtem reagálni a gyógyszerekre, és másnapra kutya bajom sem volt. Persze, egy ideig még figyeltek, gyógyszereztek, és pihentettek: aznap ismét fekve mosdattak, és nem engedték, hogy kiüljek, hiszen a pulzusom még sokáig az egekben volt.  

Szóval így jártam, kicsit rám jött a para, hiszen addig minden szépen és jól alakult. Nagyon megijedtem, hogy mégis van valami szövődménye a szívműtétnek, de lekopogom, minden rendben. Köszönöm a dokiknak és ápolóknak, hogy ilyen gyorsan, rutinosan és nyugodtan kezelték a helyzetet! Gyógyszert még szedek a dologra, de csökkentett mennyiségben, remélem, ősszel már le is állhatok vele. Legyetek jók, és figyeljetek a jó öreg ketyerére!

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivesnaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr2314206309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halibuli 2018.09.02. 17:11:27

Szívműtét után-ha az orvos nem tiltja-előnyös a magas dózisú Q10 és a magnézium. A "kötelező" vérhígító okozhat átmeneti aritmiát, a Béta blokkolók szintén. A vérhígító mellett a Folsav jótékony hatású. Q10, halolajkapszula, folsav tartalmazhat E vitamint, ami ha összeadódik pörgetheti a szívet, ahogy a szelén is. Mindenkinek magának kell kitapasztalni, hogy milyen ásványi anyagokat és nyomelemeket szedjen a gyógyszerek mellett, mert önmagukban a gyógyszerek legyengítenek.

Szonday Szandra · https://www.facebook.com/szondayszandraoldala/ 2018.09.02. 20:11:31

@Halibuli: Valóban, én folyamatosann szedem a magnéziumot, amit még a kórházban írtak ki, illetve Neuromultivitet (B-vitaminok). A többivel nem nagyon próbálkoztam, mert nem tudom, mit lehet Syncumar mellé szedni. Ennek jobban utána kell járnom.

Halibuli 2018.09.03. 06:17:26

@Szonday Szandra:
A szívcentrumoknak 3 hetes rehabilitációs programjuk is van, ami sokat javít a gyógyulási folyamaton. Ajánlom figyelmébe! Ha módja van rá vegyen egy elektromos gyalogló gépet.
A Q10-re kardiológusnál kérdezzen rá. A vérhígító ( Syncumar) nélkülözhetetlen rendszeres kontroll mellett, de lesznek nem kívánatos mellékhatásai. Nem fogadatlan prókátorként okoskodom, de sorstársként sok mindent végigküzdöttem , ahhoz hogy jól érezzem magam és dolgozni is tudjak.

John Doe3 2018.09.03. 09:44:11

Könyörgöm, szokjunk már le a "vérhígító" kifejezésről! Annál is inkább, mivel létezik ilyesmi (pentoxifyllin, ami tényleg csökkenti a vér viszkozitását), de természetesen a laikus nem erre gondol, hanem a klf. alvadásgátlókra, azon belül is elsősorban a klasszikus K-vitamin antagonistákra.

Szonday Szandra · https://www.facebook.com/szondayszandraoldala/ 2018.09.03. 16:22:58

@Halibuli: Köszönöm a tippeket, bár az én esetem kicsit bonyolultabb. Ha van kedve, olvasgassa vissza a korábbi posztokat. Sajnos, amióta az eszemet tudom, mindig küzdenem kellett az életemért a genetikai betegségemnek köszönhetően. Az biztos, hogy rengeteget számít a sport, vagyis a gyógytorna, testmozgás. Abban, hogy ilyen jól sikerült a műtétem (amit eleinte el sem akartak vállalni), nagy szerepe volt, hogy előtte légzésrehabra jártam, illetve hosszú hónapokat töltöttem a telken jó levegőn sétával, úszással, biciklizéssel (már amennyire persze az állapotom engedte). Most is ezen vagyok. Rehabra ugyan nem mentem, mert eleve másfél hónapot voltam a műtét után intenzíven, és otthon akartam lábadozni, de most megint a telken igyekszem megerősödni. Remélem, jól van, és azóta minden rendben a ketyegővel!

Szonday Szandra · https://www.facebook.com/szondayszandraoldala/ 2018.09.03. 16:25:14

@John Doe3: Azt gondolom, ezzel nincs semmi baj. Ez a kifejezés annyira elterjedt a köznyelvben, hogy mindenki, még az orvosok, patikusok is használják, és alvadásgátlót értenek alatta, nem mást. Még ha pontatlan is szakmai szempontból, a nyelvhasználatban jól betölti a funkcióját. ;)

Jega 2018.09.03. 21:01:41

Nekem is volt ritmuszavarom a műtét után közvetlenül, de azt kiütötték, és rendbe jött, a következő néhány nap múlva, spontán helyreállt. Majd Sopronban, a rehabilitáción, a köhögés, legyengülés, tüdőgyulladás miatt, ebben az esetben is gyógyszeres kezeléssel helyreállt a ritmus. Az idén nyáron is volt, bár nem összevissza vert, csak magas lett a pulzusom, 136 és abből nem akart engedni, ja és az egyébként magas vérnyomásom, gyógyszer nélkül is lecsökkent 100-130 közé. Gyógyszeres kezelést kaptam, kórházban, de nem javult, mert rosszak voltak a körülmények, hőség volt, két súlyos betegtárs a szobában, nem tudtam aludni. Esténként én szedek magnéziumot, ami itt elmaradt. Hazamentem, és a klímás szobában aludtam egyfolytában négy órát és rendbe jöttem, ja és megittam egy magnézium oldatot.

Szonday Szandra · https://www.facebook.com/szondayszandraoldala/ 2018.09.04. 13:28:51

@Jega: Szia, mivel műtöttek? Sajnos a nagy meleg senkinek nem használ, én is szenvedtem tőle (lásd itt: szivesnaplo.blog.hu/2018/08/14/tudo-_es_szivbetegkent_a_kanikulaban ) Nekünk szíveseknek nagyon oda kell figyelni, nincs mese, ha pihenni kell, akkor pihenni kell...
Remélem, jól vagy!

Jega 2018.09.05. 21:33:44

Köszönöm jól vagyok. Műbillentyűm van 2015 óta.
süti beállítások módosítása